Patika
Szereposztás
-
Balogh Kálmán
- Gyabronka József
-
A Patikus
- Papp János
-
A Patikusné
-
A postamester
- Juhász Jácint
-
A postamesterné
- Almási Éva
-
A jegyző
-
A tanító
- Némethy Ferenc
-
Borgida
-
Pap Ferke
- Gáti Oszkár
-
Karfunkel
- Basilides Zoltán
-
Jóvér Jani
- Cs. Németh Lajos
-
Kati
- Tóth Anikó
-
Ignác
- Fillár István
-
Ignácné
- Pádua Ildikó
-
Juki
-
Fábián
- Vass Péter
-
Csordás
- Lipcsei Tibor
-
Sylvia
- Ábrahám Edit
-
Carmen
- Oláh Zsuzsa
-
Egy dáma
- Hirling Judit
-
Hercegnő
- Fráter Eszter
-
Királynő
- Pregitzer Fruzsina
Alkotók
-
Díszlettervező
- Szinte Gábor
-
Jelmeztervező
- Mialkovszky Erzsébet
-
Világítás
- Götz Béla
-
Maszk
- Bajkai István
-
Segédrendező
- Farkas Ferenc
-
Rendező
Színlap
Szerző: SZÉP ERNŐ
színmű 3 felvonásban
Bemutató: 1981. március 27.
Információk
Részlet a a Pesti Műsor 1981. február 25-i számában megjelent írásból:"[...] A Patika első felvonása (amelyet a magyar drámairodalom egyik legragyogóbb felvonásai között tartanak számon) egy vidéki kisváros, Laposladány tunya agyú, csak a kártyával, ivással törődő "intelligenciája" körében játszódik. Az emberek itt már a kurizálásra is lusták, semmivel sem törődnek, gondolkodni rég elfelejtettek. Ebbe a környezetbe kerül bele Balogh Kálmán, a patikussegéd. Szerelemre, megértésre, barátságra vágyódik, itt azonban senkiben sem lelhet igazi társra. Amikor megérkezik, még álmai vannak, "mély érzésű" embernek tartja magát, aki csakis úriasszonyokkal szeretne kapcsolatba kerülni. A második felvonásig elszáll néhány hónap, s a fiú szerencsétlen magányosságában kétségbeesetten beleszeret a patikus feleségébe. Egy éjszakán, amikor az asszony fogfájásra keres gyógyszert, a fiatalember szerelmet vall a fájdalomtól elcsigázott, riadt nőnek.A helyzet komikumát fokozza, hogy a patikusné nem is érti őt, hiszen még sohasem hallott érzésekről szerelemről. A fiú mindössze annyit ér el, hogy az asszony is ráébred tulajdon boldogtalanságára. Végül, a sok sikertelen, kudarca ítélt kísérlet után a patikussegéd kénytelen beérni a cselédlánnyal, rájön, hogy csak nála találhat megértésre. Korkép ez a darab. A főhős menekülése fojtogató szegénységből, ábrándozása, epekedése a nagysítlű élet, a szép nők szerelme után, mindmegannyi szimbóluma a kisember "békebeli" nyomorának, vágyai elérhetetlenségének. Persze, groteszk tragédiáról van szó, hiszen a kis patikussegéd vágyai ugyanolyan kisszerűek és ostobák, amilyen ő maga. A színpadi figurák között nincs látható harc, a konfliktus Balogh Kálmán és a társadalom között feszül, amely igénytelenségre kényszerítette az embert.Szép Ernő írói bravúrja, hogy nem ragad bele az első felvonásban ábrázolt "úri muri" részleteibe. A főhős történetével párhuzamosan a falusi értelmiség különféle figurái is felvonulnak, de nem mint karikatúrák, hanem mint hiteles alakok a laposladányi kaszinóban. S közben kitűnő képed ad a századeleji Magyarország társadalmi, szellemi lapályáról.[...]"Hajnal Éva