II. Lajos király
dráma
Szereposztás
-
Lajos király
-
Mária királyné
- Almási Éva
-
Szapolyai János erdélyi vajda
-
Szerémy György
- Némethy Ferenc
-
De Burgio, nuncius
- Szénási Ernő
-
Szálkán, prímás
- Zenthe Ferenc
-
Báthory, nádor
- Garics János
-
Brodarics, kancellár
- Bodor Tibor
-
Thurzó, kincstartó
- Máté István
-
Sárkány, országbíró
- Bálint János
-
Moré Fülöp, pécsi püspök
-
Bakics Pál
- Dózsa László
-
A bolond
- Cs. Németh Lajos
-
Bornemissza János
- Ujlaky László
-
Szobi Mihály
- Papp János
-
Glésán
- Deák B. Ferenc
-
Paksi
- Lencz György
-
Bodó
-
Perneszi
- Kéry Gyula
-
Ursinus Velius, a költő
- Bay Gyula
-
Conradus Cordatus
- Kőmíves Sándor
-
Menyhárt, a csillagjós
- Horváth Ferenc
-
Erzsébet, udvarhölgy
-
Klári, udvarhölgy
- Sunyovszky Szilvia
-
Dorottya, udvarhölgy
- Szalay Edit
-
Katalin
- Vörös Eszter
-
Kapitány
- Fillár István
-
Szapolyai György
- Kalocsay Miklós
Alkotók
-
Díszlet
- Szinte Gábor
-
Jelmez
- Mialkovszky Erzsébet
-
Világítás
- Götz Béla
-
Zeneszerző
- Petrovics Emil
-
Segédrendező
- Turán Róbert
-
Rendező
Színlap
Szerző: SZOMORY deZSŐAz I. és a II. felvonás a budai várban, a III. felvonás 1. képe Tolnán, 2. képe Pozsonyban játszódik.Dráma három felvonásban, négy képben.Bemutató: 1972. szeptember 30. szombat, Madách Színház
Információk
Részlet a Kritika 1972. novemberi számában megjelent kritikából:"Király vagyok, vagy virágok lovagja?" - kérdezi Lajos egyik legszebb párjelenetében Máriától. S a kérdés jogos: a történelmi Lajost Szomory sem tudta drámai hőssé növelni ,fölnövelte hát benne a lírát: itt egy koronás szerencsétlen, érzékeny lelkű költő küzd önmagáért, a szerelemért, az életért. S történelmi hivatását akkor találja meg, amikor feladja magát: amikor nyitott szemmel megy a halál elé. Vagy úgy is mondhatni: a drámában megfordul a biológia rendje - mint Szomorynál gyakran - , s a nőlelkű férfi mellett egy férfilelkű nő áll, a költő Lajos mellett az államférfi Mária; a világ elöl kettejük szerelmébe menekülni akaró férfival szemben a szerelem mellett a történelmi feladatot is vállaló nő. S ha útjuk tragikusra fordul, az nem a kettejük kritikája, hanem a durva, mohó és kicsinyes feudális magyar világé, mely elveszi a levegőt előlük, csírájában megöli reményeiket. A darabban (és a történelemben) megsemmisül Lajos, kudarcával elmenekül Mária; győztesként Szapolyai marad a színen, akit korona vár Fehérváron. De kevés színpadi győzelem van, mely ehhez mérhető vereség lenne; ez a dráma könnyen elemezhető akként is, mint "Jankó gróf" drámai megsemmisítése. Felvonásról felvonásra válik kisebbé, mint hadvezér, mint férfi; mire Fehérvárra indul, már nem is létezik a számunkra. Lajos és Mária sorsának fájdalmas-elégikus kicsengése Szapolyainak ez az energikus-szenvedélyes kritikája adja együttesen a mű katartikus hatását, mely már-már a tragédiához közelít."