Yerma
dráma
Szereposztás
-
Yerma
- Psota Irén
-
Jókedvű asszony
- Kiss Manyi
-
Mária
- Meszléry Judit
- Béres Ilona
-
Dolores
-
Első mosóasszony
- Kelemen Éva
-
Második mosóasszony
- Halász Gina
-
Harmadik mosóasszony
- Rákosi Mária
-
Negyedik mosóasszony
- Pádua Ildikó
-
Ötödik mosóasszony
- Lelkes Ágnes
-
Hatodik mosóasszony
- Pogány Margit
-
Első fiatalasszony
- Kormos Ilona
-
Második fiatalasszony
- Gombos Katalin
-
Nőstény
- Dőry Virág
-
Első sógornő
- Hajnóczi Lívia
-
Második sógornő
- Havas Gizi
-
Első öregasszony
- Soltész Annie
-
Második öregasszony
- Medgyesi Juci
-
Asszony
- Tóth Ila
-
Juan
- Avar István
-
Victor
-
Hím
- Bendel Péter
-
Első férfi
- Nagy Béla
-
Második férfi
- Kránitz Lajos
-
Harmadik férfi
- Bédei Richárd
Alkotók
-
Díszlettervező
- Siki Emil
-
Jelmeztervező
- Köpeczi Bócz István
-
Koreográfus
- Pethő László
-
Vezényel
- Kocsár Miklós
-
Segédrendező
- Lovassy Klári
-
Rendező
- Vámos László
Színlap
Szerző: FREDERICO GARCIA LORCAFordította: NÉMETH LÁSZLÓZenéjét szerezte: PETROVICS EMIL
Információk
Részlet a Népszabadság 1965. február 25-i számában megjelent kritikából:"[...] A Yermát alakító Psota Irénről már többször elmondták, hogy pályája legmagasabb állomásához érkezett. A nagy művészek fajtájához tartozik: nem elégszik meg soha mégoly nagyszerű eredményeivel, nem a már elértet kamatoztatja sütkérezve a sikerben, hanem megküzd a még tökéletesebbért. Ezért mondhatjuk ismét: a Yermával az eddigiekhez mérten is pályafutása legmagasabb csúcsát érte el. Lenyűgözve és tehetetlenül nézzük a színjátszásnak ezt a tudatosságból és vulkáni erőkből teremtett jelenségét. "Szeretném, ha tűzhányóhegy lehetnék!" - mondja Yerma valahol, és Psota valóban tűzhányóként tiporja el a színpadot, környezetét. Egész lénye átalakul, egyetlen sejtje sem marad ki a metamorfózisból. S ebben a roppant forróságú indulatban, az asszonyságnak ebben az egészséges erotikájában át is tud szellemülni, felülemelkedik testi valóján, megrendítő jelképpé is válik. Egész lénye megfeszül, szemmel láthatóan mintegy gótikussá nyúlik - s ebben a testtartással, mozgással, hanggal is érzékeltetett átalakulásában szenvedő és egyszerű Yerma, de több is annál. Magasrendű stilizáltság és érzékien plasztikus realizmus ritka csodája ez az alakítás. [...]"Görgey GáborVámos László Psota Irénről:"... Ha visszagondolok a Yerma próbáira, akkor a balladisztikus hangvételű darab során egy hallatlanul letisztult, majdnem azt mondhatom, hogy egy sima felületű, szoborrá nemesedett Psota Irénnel találkoztam. Olyan volt, mintha egy katedrálisban vagy egy nagy csarnokban próbáltunk volna, olyan méltósága, olyan tartása van ennek a darabnak. A Yerma az anyaság hőskölteménye nagy legatokkal, csöndekkel, nagy feljajdulásokkal. Irén szenzibilis és vibráló lénye letisztult, megnyugodott ezeken a próbákon."